Parasta vettä parhaan veden maasta – Vellamon tarina

4.6.2020

Vellamo on onnistunut viemään suomalaisen veden ja oman brändinsä onnistuneesti Pohjois-Amerikkaan. Mistä kaikki oikein lähti?

Ei tarvitse mennä historiassa esi-isien aikaan. Riittää kun aikamatkataan 90-luvulle ja Heinolaan, missä lomakylän omistaja etsi mailtaan kaivolle paikkaa. Paikalle oli kutsuttu vesiasiantuntija, joka tiesi heti että vedessä jota siltä alueelta löytyi, oli jotain ainutlaatuista. Niinpä lomakylään rakennettiin pieni pullottamo , mutta tästä ei vielä upea tarina lähtenyt lentoon. Maajussit ajoivat toiminnan alas, mutta edelleen paikoilleen jäi Suomen ainoa luonnon oma mineraaliveden lähde.

Vellamo astui kuvaan vuonna 2017 kun he hankkivat oikeudet tähän lähteeseen. Siitä lähti matka, joka on vielä ihan alussa, mutta hyvässä vauhdissa.

Vellamon toimitusjohtaja Petteri Ahonen kertaa historiaa vuodesta 2017 alkaen: ”Lähdimme heti kehittämään pullotustoimintaa ja tuotantoa. Samalla tietenkin kaupallinen näkökulma vahvasti mielessä. Operaatio Pohjois-Amerikka tuli heti alussa kuvioon. Sinne lähdimme viemään ultrapremium pullovettä”

Vuosi 2018 oli Vellamon ensimmäinen varsinainen toimintavuosi. Silloin uudistettiin brändi ja pullot vastaamaan tuotetta, maailman parasta vettä.

Suunnitelmat ja visio oli selkeä. Vaikka ajatus olikin, että vain kovalla riskinotolla saa aikaiseksi jotain isoa. Kansainvälistymisen tueksi Vellamo tarvitsi myös sijoittajia. Yksi joka uskoi samaan visoon on TMR Investi ja Tuomo Rissanen.

”KV kasvuyrityksenä meillä on todella tärkeää, että meillä on mukana ihmisiä, jotka tukee meitä ja uskoo meihin. Muuten tämä olisi aika tekemätön paikka. Meillä kaikki omistajat ovat osa tiimiä, koemme että muuten ei voida onnistua, menemme yhdessä eteenpäin” sanoo Petteri Ahonen ja kiittää TMR panosta suuresti.

Vellamo on onnistunut valloittamaan Miamin ja Toronton parhaat hotellit ja ravintolat. Tällaiset huippuasiakkaat on merkittävä asia niin bisnekselle kuin imagolle. Vaikka nyt jo on onnistumisia Pohjois-Amerikassa, ei se riitä, vaan iso fokus kasvulle on edelleen siellä. ”Isojen hotelliketjujen kautta on tarkoitus levittäytyä vielä laajemmalle” maalailee Ahonen.

Vellamon tunnettuus on Suomessa vielä pientä, mutta maailmalla ei. Esimerkkeinä tästä Ahonen kertoo onnistumiset kaikissa merkittävimmissä Design kilpailuissa maailmalla. Palkinto on tullut jokaisesta 10 kilpailusta mihin Vellamo on osallistunut. Onnistuminen oli myös olla 2018 Super Bowlin Super Saturdayn ainoa virallinen vesibrändi. Sellaisella kumppanuudella harva lähtee hakemaan pienenä toimijana Pohjois-Amerikan valloitusta. Mutta Vellamo uskoi itseensä ja teki niin. Nyt voi jo alkaa sanoa, että loppu on historiaa.

”Suomalaisuus otetaan Pohjois-Amerikassa hyvin vastaan. Ei tarvitse tehdä markkinointia Skandinavia -kulmalla vaan suomalaisuus on se juttu. Eräs vaikuttaja sanoi Vellamon tuote-esittelyssä Toronton NHL pelissä, että maailman paras vesi tulee Suomesta. Kun paikallinen iso vaikuttaja sanoo omissa kanavissaan näin, on helppo ylpeästi lähteä markkinoimaan omaa tuotetta maailman parhaana ja suomalaisena” Sanoo Petteri Ahonen.

Vaikka historiaa on jo tehty, matka on alussa. Uusia suunnitelmia ja valoitettavia kohteita on jo mielessä. Lentokenttien kautta on tarkoitus saada uusia markkina-alueita, kunhan taas maailma ja matkailu palaa jollain lailla ennalleen.

”Ja onhan tätä meidän tarinaa hyvä jakaa Suomessakin. Nostetaan kansallista identiteettiä ja itsetuntoa kun ollaan maailman paras jossain” sanoo Ahonen ja on oikeassa siinä.

  • Beach Volley Team TMR Investin kausi oli nappisuoritus: Suomen mestaruus ja KV menestystä

      Beach Volley Team TMR Invest, eli Jyrki Nurminen ja Santeri Siren onnistuivat menneellä kaudella nostamaan tasoa huikean paljon. Kauden saavutuksina ei vain neljäs perättäinen Suomen Mestaruus, vaan myös kansainvälistä menestystä. Ennen kautta ilmassa oli paljon kysymysmerkkejä. Koronan takia ei ollut varmuutta mitä turnauksia ylipäänsä järjestetään ja Santerin nilkkavamma esti talven aikana yhteisen harjoittelun. Kausi…

    Lue lisää

  • Salmi Platform luo digitaalisia työkaluja matkailun tarpeisiin

    Salmi Platform on suomalainen matkailuun erikoistunut toimija, jonka matka on vielä alussa. Nuoresta iästään huolimatta yritys kurkottelee korkealle, tähtäimessä on KV markkinat ”Ei olla vaatimattomia, vaan alusta asti on ollut tavoitteena kansainvälistyminen” sanoo Salmi Platformin toimitusjohtaja Wille Markkanen. Hän jatkaa ”Suomessa on hyvä testata prosessi ja tuotteet. Tämä on hallittavan kokoinen markkina ja hyvin suljettu…

    Lue lisää

  • TMR invest jatkaa Beach volleyn Suomen mestari Jyrki Nurmisen pääkumppanina tulevat kaksi kautta

    [caption id="attachment_107" align="alignnone" width="229"] Jyrki Nurminen. Kuvaaja: Antti Saarimaa[/caption] Beach volleyn tuoreet Suomen mestarit 2020 Jyrki Nurminen ja parinsa Santeri Siren (Team TMR Invest) osoittivat kesän aikana suurta ylivoimaa Suomen hiekoilla. Kausi huipentui elokuussa Tampereella kolmanteen peräkkäiseen Suomen Mestaruuteen. Mestaruus oli Nurmiselle viides peräkkäinen ja yhteensä kuudes Suomen mestaruus, joka nosti hänet Suomen menestyneimmäksi miespelaajaksi. Mennyt…

    Lue lisää